Ressenya de "EL CÓDICE SECRET" de Lev Grossman, Byblos - Edicions B

Contingut d'aquest article

El códice secretoTengo pendientes de escribir un gran número de reseñas, así que voy a aprovechar estos días de fiesta para ponerme al día. La de hoy es sobre un thriller tecnológico ambientado en un mundo de programadores de videojuegos [un poco raros :-)] y de bibliotecarios [también un poco raros :-)].

El argumento del libro nos sitúa en la piel de Edwuard Wonzy, un joven banquero de New York que acaba de aceptar un traslado a Londres, pero al que antes de su partida, la empresa para la que trabaja le encarga a nivel personal, ordenar y categorizar una biblioteca particular. (Aquí casi estuve a punto de dejar el libro: ¿un banquero haciendo de bibliotecario por encargo de su empresa? No tiene ni pies ni cabeza… luego acabas entendiendo que esto ya forma parte de una “conspiración”… pero confieso que como el libro lo había comprado en un supermercado [lo compré en verano y en las librerías de la población en la que me encontraba no había Ciencia Ficción] tenía prejuicios hacia el posible argumento y hacia la calidad del libro).

Total, que resulta que en un dels llibres que ha de catalogar es troba un esteganograma (mensaje cifrado de tal modo que a su vez, oculta la existencia de otro menaje cifrado, este mucho más fácil de descifrar [en principio]). El origen de este mensaje lo encontramos en un escritor de la edad media con una vida anodina. El descubrimiento del mensaje y su posible publicación podría afectar a la reputación de poderosas familias de origen noble inglés, así que mucha gente está en contra de que esto ocurra. Encontrar el libro y descifrar el mensaje llevará a nuestro protagonista a interactuar con programadores de videojuegos y con bibliotecarios expertos, cada uno de ellos descritos con profusión y mostrando sus rarezas para hacerlos más interesantes a nivel de creación de identidad de personaje.

La veritat és que com quan vaig començar a llegir el llibre m'esperava el pitjor, no em va decebre el fet que el llibre en si és fluix i "light" (en el sentit que no fa pensar ni planteja cap qüestió de les que m'interessi) , però es deixa llegir i compleix la seva funció com a lectura d'evasió de cap de setmana. A més, l'autor em va sorprendre gratament quan en descriure el garito en el qual vivia el programador amb el qual ha d'interactuar, indica que "les parets estaven empaperades amb pòsters del diagrama Mandelbrot reproduït en colors psicodèlics". Sí senyor! Un bon freaky ancorat en els anys 80 ha de tenir un diagrama Mandelbrot penjat a la seva paret. Bona descripció.

MandelbrotJo no tinc cap, però confesso que els fractals sempre m'han fascinat. De fet, la meva passió per la programació va començar quan vaig descobrir als 13 anys, que quan en una equació de les que m'ensenyaven a l'escola substituïa la variable per un nombre aleatori (atzar), obtenía preciosos dibujos en la pantalla de mi ZX-Spectrum. En mi cabeza, las mates dejaron de ser algo abstracto para ser algo visual y bonito (…ingenua de mí). Cuando llegué a la universidad y me tocó estudiar conceptos como Ker, núcleo, Rank… en funciones algebraicas… por desgracia, me volvieron a poner en mi lugar y nunca me recuperé :-).

Però tornant al diagrama Mandelbrot (és el que mostro a la imatge adjunta), precisament Benoit Mandelbrot, el matemàtic creador de les teories sobre geometria fractal, va morir aquest passat 10 d'octubre de 2010 i alguns mitjans de comunicació van fer ressò i van explicar alguns dels seus treballs. A través d'aquesta ressenya jo també he volgut retre-li un petit homenatge.

Aquí va el link de la seva fitxa a la Viquipèdia per si algú vol ampliar la informació: Benoit Mandelbrot

Aquí una conferència de 17 minuts realitzada pel propi Mandelbrot a principis del 2010 (és interessantíssima): TED - Mandelbrot

Per veure precioses imatges fractals creades a partir dels estudis de geometria de Mandelbrot, seguir aquest enllaç de Google Images: imatges Mandelbrot